Opšta mjesta tuđeg urnebesa

 Crnogorsko narodno pozorište: Dušan Kovačević, Urnebesna tragedija, red. Veljko Mićunović

„Urnebesna tragedija“ (1991.) Dušana Kovačevića polazi od naizgled realistične dramske situacije, u kojoj se dva brata sa porodicama sastaju da bi odlučili kako da zbrinu oca, jer je psihijatrijska bolnica u kojoj je do tada boravio planirana za rušenje. Međutim, realistička osnova samo je privid, suštinski razgrađen motivom očevog ludila, koje postaje metaforičko sredstvo kojim se problematizuje odnos „normalnih“ i „nenormalnih“, i kritikuje društvo „normalnih“ u Srbiji početkom devedesetih. Drama je tako, čemu doprinose i likovi redukovani na prepoznatljive mentalitetske i društvene šablone, te komediografski efekti u građenju dijaloga, približena žanru komedije apsurda. Ipak, korištenje globalne komičke metafore ludila da se srpska i regionalna društvena stvarnost devedesetih prikaže kao ludnica, u kojoj mladi ispaštaju zbog grijehova starijih, nosi sa sobom zamku isuviše uopštenih značenja i pojednostavljenih teza.

Upravo tu potencijalnu opasnost opštih mjesta i značenjske ispraznosti nije izbjegla predstava reditelja Veljka Mićunovića. S obzirom na vremenski odmak od 23 godine od nastanka komada, reditelj se odlučio za scensko čitanje kroz vizuru mladića Nevena, odnosno zbivanja su prikazana kao njegova sadašnja sjećanja na prošlost koju je proživljavao kao dječak (dramaturg Slobodan Obradović). Izabrana perspektiva utoliko je logičnija i opravdanija što je reditelj i sam pripadnik generacija koje su odrastale tokom razarajućih društvenih promjena na prostoru bivše Jugoslavije. Međutim, naznake socijalnog konteksta (svekolika bijeda oličena u Nevenovim poderanim patikama i prebijanju djeteta da bi mu se otela šerpa sa roštiljem) i vremena radnje (iako se pominje vrijeme vladavine komunizma i ono nakon, likovi koriste mobilne telefone) gotovo su uklonjene iz predstave. Sa druge strane, učinjeni su napori da se ona donekle lokalizuje u crnogorski milje, ali uzrečice, karikirani običaj ljubljenja tri puta pri susretu, te horsko pjevanje pjesme „Montenegro u grudima“ djeluju prvoloptaški, kao površno folklorno karikiranje, bez moći dojmljivije kontekstualizacije.

Utisku da voajerski posmatramo neku šašavu, disfunkcionalnu porodicu koja nas se suštinski ne tiče, u najvećoj mjeri doprinosi i način na koji je postavljen lik samog Nevena, kojeg kao ćutljivu, posmatračku figuru, suštinski nedotaknutu događajima oko njega gradi Vule Marković. Zbog skraćenja teksta i odabranog načina glume, liku Nevena nedostaju potrebni tragički tonovi - usamljenost, eskapizam (koji se u tekstu ogleda u obožavanju i imitiranju Elvisa Prislija i pokušajima isključivanja iz sumorne svakodnevice slušanjem njegove muzike), ranjivost, izgubljenost uslijed okolnog nerazumijevanja, i uporni histerični smijeh kao jedina moguća odbrambena reakcija na ono što „uopše nije smiješno“. Generacije devedesetih odrastale su zanemarene, sluđene, i bez identiteta, što je u drami podvučeno poslednjom scenom koja otvara neophodne ponore tragike, i u kojoj Neven histerično vičući postavlja pitanja ko je on i čiji je, a u predstavi je izostavljeno. Zbog svega toga, prikazana porodica ne uspijeva postati društvena metafora, i posmatramo je uglavnom ravnodušno i bez kontakta - kao tuđi urnebes koji nas se ne tiče, poput samog Nevena.

Ostali glumci oblikuju likove stilizovano, u maniru komičke groteske, sa manjim ili većim primjesama psihološkog realizma. Branimir Popović kao jedan od braće, nasilni prostak Kosta, Nada Vukčević u ulozi njegove supruge, proste i priglupe Ruže i Momo Pićurić (milicioner) nastupaju veoma stilizovano, kruto, teatralno. Njihovi likovi su karikature, jednoslojne stilske figure koje podcrtavaju tezu o svijetu kao ludnici, i kojima nedostaje finijeg oblikovanja i reljefnosti - komička rješenja prenaglašena su i samodovoljna. U likove drugog brata, trpeljivog i nervoznog Milana, koga igra Mladen Nelević, njegove neurotične i agresivne supruge Ruže (Ana Vujošević) i doktora (Mišo Obradović), unijeto je nešto više psihološkog materijala, sa kojim nije mnogo urađeno - emocije i stanja posredovani su površno i bez dubinskog pokrića. Sa druge strane, likovi „ludaka“, oca Vasilija (Meto Jovanovski) i njegove izabranice Rajne (Branka Stanić) dati su kao meke, sjetne karikature, uz tonove naivne, gotovo tragičke ozbiljnosti i smirenosti, što uspješno kontrastira „normalnima“ i postiže izvjestan dramski efekat.

Površnost bavljenja postavljenom, po sebi značajnom temom, i nespretna sprovedba ogledaju se i u nizu nedovoljno razjašnjenih rediteljskih postupaka, kao što su dugi, usporeni, zamorni, mizansceni (npr. razmještanje stolova i stolica po sceni i raspoređivanje likova na jednu stranu kao svojevrsne publike drugim likovima). Naročito ilustrativna u ovom smislu je scena u kojoj glumci napuštaju dotadašnje načine igre i čitaju replike deklamativno, kao začudan, strani materijal, u šta se samo uz krajnje natezanje može učitati bilo kakvo značenje (poput ilustrovanja opaske lika Milana da se ni njemu ne sviđa njegov život, pa ga i dalje igra). U nekonzistentnost namjera uklapaju se i suštinski samodovoljni kostimi Miodraga Tabačkog (asistentkinja Lina Leković), neodlučni između realizma i stilizacije. Scenografija (Miodrag Tabački) je ilustrativno-skicozna, i smješta likove u tmurni suterenski prostor, sa visokim prozorom kroz kojih se vide noge onih koji dolaze, a u drugom dijelu predstave perspektiva se mijenja, pa tako na samom kraju porodica u simboličkoj zaleđenoj slici iz donje perspektive posmatra odraslog Nevena koji odlazi.

Da bi scensko bavljenje našom, ne više tako recentnom prošlošću, imalo opravdanje, trebalo bi da je ona na neki način postavljena kao uzročno-posljedična, u odnosu na aktuelni društveni trenutak, u protivnom postaje odavno prežvakano opšte mjesto. Pri tome, predstava „Urnebesna tragedija“ tematski je zaglavljena između težnji da se bavi specifično našim okolnostima, i da nosi potpuno univerzalna značenja. Uz ilustrativnost i nezgrapnost scenskog jezika, ovo je dovelo do banalizovanja i pražnjenja od gotovo bilo kakvog markantnijeg smisla.

(kritika je objavljena u dnevnom listu Pobjeda 03.01.1015.)

 

Ostavi komentar